Löpträning – något för alla?

löpträning

För den som verkligen vill satsa på att må bra, fysiskt och psykiskt, så är löpträning ett av de allra bästa alternativen. Det händer mycket med kroppen när man springer; man får upp konditionen då detta är en klassisk lung- och hjärtträning, man bygger upp starka muskler i framförallt ben och mage och man får en rusch av endorfiner som stimulerar hjärnan och humöret. Som en extra bonus så är detta också ett fantastiskt sätt att gå ner i vikt på och människor som springer upplever ofta att de sover bättre och har en allmänt bättre energi i vardagslivet.

Är man nybörjare så finns det en hel del saker man bör beakta när man skall börja springa. För det första bör man investera i ett bra par löpskor och för att få den bästa möjliga modellen är det bra att gå till en etablerad sportaffär där man kan göra ett löp-test. Detta innebär att man springer på ett löpband medan en kamera filmar ens steg, liksom att man står på en slags plastlåda eller digital matta där fotavtrycket mäts.

Med hjälp av dessa metoder kan man se hur man står och springer, om det till exempel finns en viss lutning i stegen eller om man lägger det mesta av sin vikt på hälen eller framfötterna, och hur foten i sig är formad. Baserat på resultaten får man sedan ett antal lämpliga skor rekommenderade som man kan testa i butiken. Snåla absolut inte på detta då fel slags skor kan leda till allvarliga problem med hälsena, skenben och rygg till exempel.

Ett vanligt nybörjarmisstag är att man börjar med att springa för fort. Gör man det så blir man snabbt trött och orkar knappast en kilometer. I stället bör man föra en löp-dagbok där man ger sig själv olika mål för varje gång. Man kan exempelvis börja med att sätta en halvtimme som sitt tidsmål och under denna tid gå i två minuter, springa långsamt i en, sedan gå i två minuter till och så vidare. Nästa gång kan man gå i en och en halv minut och sedan springa i en och en halv och sakta men säkert bygger man upp tiden man springer på. Ta det lugnt och bli aldrig för andfådd – det får ta den tid det tar.

Gör man detta ungefär tre gånger i veckan med en vilodag mellan varje pass kommer man snabbt upp i kondition. Om man dessutom lägger på lite intervallträning på slutet av ett pass i veckan kommer man få ännu snabbare resultat.

Många nybörjarlöpare tycker att det är svårt att motivera sig att fortsätta med löpningen och här kommer teknikens under in. Har man en smartphone finns det ett antal appar som kan hjälpa en hålla löpningen igång genom att sätta mål och ge medaljer, en rolig storyline som man lyssnar på i hörlurarna liksom ens favoritmusik. Snart är man i full gång och det blir svårt att sluta!

About Jan Lagertius 78 Articles
Jan Lagertius är en 40-årig medicinsk skribent med en bred kunskap inom hälsa och en mångårig erfarenhet från vårdbranschen. Han har arbetat inom flera olika specialiteter, inklusive akutsjukvård, intensivvård och geriatrik. Jan har en stark passion för hälsa och medicin och har alltid haft ett intresse för att hjälpa andra att förstå komplexa medicinska frågor. Som medicinsk skribent har han haft möjlighet att kombinera sina kunskaper och erfarenheter inom vårdbranschen med sin passion för att skriva och kommunicera om medicinska ämnen på ett begripligt sätt för allmänheten. Med en skarp analytisk förmåga och ett öga för detaljer är Jan skicklig på att ta sig an komplicerade medicinska ämnen och omvandla dem till tydliga och lättförståeliga texter. Han är också mycket organiserad och har en förmåga att hantera flera projekt samtidigt, samtidigt som han håller deadlines och upprätthåller hög kvalitet. Jan har ett brett spektrum av kunskaper inom medicinska områden såsom anatomi och fysiologi, farmakologi, sjukdomar och tillstånd, diagnostik och behandling, och han är också väl insatt i nya medicinska rön och behandlingar. Han är alltid på jakt efter nya sätt att förbättra sin kunskap och stanna uppdaterad med den senaste utvecklingen inom medicin och hälsa. I sin roll som medicinsk skribent är Jan passionerad om att hjälpa allmänheten att förstå och ta ansvar för sin hälsa och att ge dem verktyg och information som kan hjälpa dem att fatta informerade beslut om sin vård. Med sin breda kunskap, sin erfarenhet och sitt engagemang är Jan en respekterad och mycket efterfrågad medicinsk skribent.